صدای رویاها

سرگشته اما امیدوار در جستجوی آرامش

صدای رویاها

سرگشته اما امیدوار در جستجوی آرامش

۳ مطلب در می ۲۰۱۷ ثبت شده است

انتخابات

چهارشنبه, ۲۴ می ۲۰۱۷، ۱۱:۳۳ ق.ظ

انتخابات هم تمام شد و من چند روز منتظر ماندم و فکر‌هایم را حسابی  سبک و سنگین کردم تا آنچه که می‌نویسم فارغ از احساسات زودگذر، شرح آن داستانی باشد که بر ما گذشت. اما  گذر زمان هم نتوانست، بی‌مهری‌های دوستان مخالف را در خاطره‌ام طور دیگری ثبت کند. همه‌ی حرف‌ها و کنایه‌ها و تهمت‌هایشان به اندازه روز اولی که شنیدم دردناک و سخت بود. نه از آن جهت که نوک تیز سخن‌های نادرست‌شان روح مرا نشانه رفته بود، بلکه بیشتر نگران و ناراحت رفتارهای دوگانه و تحلیل‌های سطحی بودم که برای‌شان تبدیل به عادتی پسندیده شده بود. ناراحت تهمت‌ها، غیبت‌ها و دروغ‌هایی که اگر بهشان تذکر میدادی برافروخته می‌شدند و یا پای دین دار نبودن و اخلاقی نبودنت را به میان می‌کشیدند و در این باتلاق بیشتر فرو‌ می‌رفتند یا با یک تغییر اسم، تهمت هایشان را انتقاد جا می‌زدند  و تو را مجبور میکردند که بپذیری انتقاد‌پذیر نیستی!! حال آنکه حرف بی‌سند هیچ جای دنیا اسمش انتقاد نیست!!! اگر هم اسناد و دلایلشان را نقد میکردی و دلیل می آوردی که این حرف‌ها قابل استناد نیست که اوضاع بدتر از قبل می‌شد و  به عنوان هدیه یک برچسب جاسوس و مزدور هم هدیه می‌گرفتی. اما بدتر از همه‌ی این اوضاع آشفته، ناامیدی من از این جماعت بود. اینکه وقتی این حرف‌ها را می‌شنیدم و این اوضاع و احوال را مشاهده میکردم اصلا تعجب نمی‌کردم و جا نمی‌خوردم. من که باید از دیدن یکی از این اتفاقات سر به بیایان می گذاشتم حالا انقدر سرد و کرخ شده بودم که بدترین واکنش‌ام یک لبخند تلخ و یک آه از ته دل بود، همین و بس! دیدار آقای رییسی و تتلو دیگر برایم تیر خلاص بود! لحظه لحظه‌ی آن فیلم و توجیهات باورناپذیر دوستان حامی‌شان برایم مسجل کرد که استاندارد دوگانه اساس کارشان شده است و دیگر گریه بر سر این مزار خالی بی‌فایده است. آن روز بود که با خودم گفتم باید این‌ها را بنویسم تا بعضی روزها که از بی‌حسی خودم به رفتارهای نادرست‌شان آزرده شدم. این متن را بخوانم و به یاد بیاورم که این خانه از پایبست ویران است . نوشتم تا عبرتی باشد برایم و  همیشه مطالبه‌گر و اصلاح‌طلب بمانم و خواسته یا ناخواسته ایمانم را به دنیا نفروشم. اتفاقا حالا که اوضاع بر وفق مراد است باید به خاطر داشته باشم که حق طلبی و ارزش‌هایم را فدای مصلحت نکنم.

گفتگو‌های صدای توخالی

پنجشنبه, ۴ می ۲۰۱۷، ۱۲:۵۸ ب.ظ

سرم را روی میز گذاشتم و به صدای نفس‌هایم گوش می‌دادم. بلند بود و خفه. یک بغض توی گلو داشتم که راهی برای خلاصی از دستش نمی‌شناختم. چشم هایم را فشردم تا شاید اشک بریزم. دو سه قطره‌ای هم جاری شد اما سایر قطره‌های اشک همراهی نکردند و درون چشمم جا خشک کردند. امدم حرف بزنم و یکی دو جمله ا زدنیا شکایت کنم و خلاص بشوم اما دیدم حتی شکایت کردن هم دلم را خنک نمی‌کند. اصلا اگر هم بخواهم کو گوش شنوا. از اینکه تنها در و دیوار به شکایت‌هایم رسیدگی کنند خسته شدم. داشتم اسم الی را سرچ میکردم که برایش یک پیام بلند بالا تایپ کنم اما یادم افتاد که مسافرت است. وقتی هوای خوش و حال خوشش را تصور کردم، حیفم آمد با حرف‌های صد من یه غازم گوشه‌‌ای از این حال خوشش را تا بزنم.  به فائژه پیام دادم اما نه آن پیام بلند بالا. یک سلام و احوالپرسی مختصر و بعد هم سوال کردم که «هستی؟». اما نبود. خوب شد هم که نبود. چی میخواستم بگم؟ بعد از سه ماه و اندی پیام دادم که بگم ناخوشم؟!! با خودش نمیگوید رفیق جان تا به حال کجا بودی؟ چرا میگوید حتی اگر توی رویم نگوید حتما ته دلش میگوید. من این مدت حتی نمی‌توانم حواسم به حال خودم باشد چه برسد به حال دوستانم. بی معرفتی و نارفیقیم را توجیه نمیکنم اما گفتن این جمله کمی از بار گناهم برای خودم کم میکند. آخرش که راه  به جایی نداشتم. گفتم حداقل برای خودم بنویسم. باز دوباره توی ذهنم آمد که به جای در و دیوار حقیقی دست به دامن در و دیوار مجازی شده ای؟ اما حسش برایم فرق میکرد. یک صفحه جلوی من باز شده است که هم من دارم می‌نویسم و هم اون برای من در حال نوشتن است. چه حسی بهتر از اینکه، در همان لحظه‌ای که تو نیاز به گفتن داری کسی تو را می‌شنود و پاسخ می‌دهد. این بود که کل داستان را برای این رفیق نوشتم. رفیقی که نامش از قضا هم نام من است. نه فقط نام کوچکش که فامیلش هم با من یکی است. رفیق خوبی است. حالا آمدم اینجا تا به رفیقم بگویم: « هیچ دلیل خوبی برای بودن در این لحظه و در این مکان ندارم؟» حتی شاید میخواستم بگویم:« احساس میکنم دارم مثل قماربازها زندگی میکنم.» هی قمار میکنم و هی میبازم. هی امید میبیندم که این بار بازی دست من است و پول‌های وسط میز را من جمع میکنم اما هیچ چیز نصیبم نمی‌شود جز یک امید از دست رفته و یک دل شکسته از این افت‌هایی که خیزشی پشتش نیست.

تعصب

چهارشنبه, ۳ می ۲۰۱۷، ۱۲:۲۱ ب.ظ

ساعت حدود ۵ بود، روبروی تلویزیون نشسته بودم و به بشقاب خالی غذا توی سینی نگاه میکردم. داشتم با راحله پیامی رد و بدل میکردم و هر از گاهی برای فرار از چشم درد لعنتی به دوردست خیره میشدم تا دوباره بتوانم روی صفحه موبایل تمرکز کنم. وسط این پیام‌ها بود که فاطمه پیام داد نمی‌تواند سر موقع به کلاس برسد و باید تنها بروم.  تازه یادم افتاد که کلاسی هم هست و از قضا جلسه‌ی آخرش هم هست. اگر جلسه‌ی آخر نبود، نرفتنم حتمی بود. هزار دلیل خوب هم توی جیبم داشتم که بتوانم آن مریم جدی درونم را راضی کنم. اصلا همین چشم درد خودش بهترین بهانه برای خواب عصر و نرفتن کلاس بود. اما حالا همه چیز متفاوت بود. نمی‌دانم چرا شروع و پایان یک معنای متفاوتی برایم میدهد. انگار یک عهد تاریخی با خودم بسته ام که در شروع‌ها و پایان ها حتما باشم. نماز که خواندم، لباس پوشیده آماده‌ی رفتن شدم. محمد جلوی در ساختمان منتظرم بود. در راه به داستانی که امروز قرار بود بخوانیم فکر میکردم. برای خودم چند داستان تخیلی با ژانرهای مختلف تصور کردم و صد البته همه‌شان را دوست داشتم. ذوق داشتم برای شنیدن داستانی که هنوز چاپ نشده بود و قرار بود امروز برای ما خوانده شود تا در باره‌اش به نویسنده فیدبک بدهیم. چندباری با ترمزهای ناگهانی و سرعت گرفتن‌های غیرمنتظره از عالم تخیلاتم بیرون آمدم اما هر بار خیلی سریع غرق میشدم در ادامه‌ی افکارم. وقتی به اولین پیج قبل از کافه رسیدیم دیگر دل توی دلم نبود. دوست داشتم هر چه زودتر از ماشین پیاده بشوم. برای همین تا ماشین ایستاد، با محمد خداحافظی کردم و با عجله وارد کافه شدم. برعکس همیشه، امروز جمعیت زیادی آمده بودند. آنجا بود که فهمیدم فقط من نیستم که شروع و پایان برایم مهم است. در میان جمعیت، دو آقا بودند که هرگز ندیده بودمشان. یکی‌شان مرد میانسالی بود با موهای یک دست جوگندمی و چهره‌ای مصمم. یک تی‌شرت راه راه مشکی و سفید به تن داشت و به نظر میرسید که فقط به قصد همراهی همسر و دخترش آمده است. همسرش را میشناختم. خانم موجهی بود که چندین جلسه در کلاس‌ حاضر شده بود. اهل کتاب بود ودوست داشت که دخترش را هم که خوب فارسی حرف نمیزد به خواندن داستان‌هایی به زبان فارسی علاقه مند کند. اما غریبه‌ی دیگر، مردی بود جوان و البته از من پیرتر. با موهای کم و چهره‌ای که مرا یاد یکی از مجری‌های تلویزیون می‌آنداخت. پیراهن سفیدی به تن داشت و آستین‌های پیرهنش را بالا زده بود. انگار برای یک کار جدی خودش را آماده کرده است. به همه سلام کردم و داشتم برای خودم دنبال یک جای مناسب میگشتم که متوجه نگاه سنگینش شدم. سعی کردم توجه نکنم. گذاشتم به حساب آنکه برایش آشنا نیستم و البته تیپ و استایل متفاوتی هم از تمام آدمهای کلاس دارم. اتفاقا آن روز هم یک روسری صورتی و ژاکت صورتی به تن داشتم که حسابی تمایز رنگ هم ایجاد کرده بود و بین تمام چهره‌های خاکستری من یکی فقط صورتی پوشیده بودم.


بعد از اینکه همهمه صحبت‌های این در و آن در فروکش کرد. استاد شروع به خواندن کرد. اولین سطر داستان را که خواند، صدایی در درونم گفت: «جهت‌دار است!». سعی کردم آرامش کنم تا بتوانم با داستان همراه شوم اما کمی طول کشید و برای همین یکی دو پاراگراف اول داستان را از دست دادم.  هر چه بیشتر می‌خواند، ذوق و هیجان درونم بیشتر فروکش می‌کرد. از هم گسیختگی متن، تلاش مذبوحانه نویسنده برای القای مفاهیم ذهنی‌اش در قالب سمبل‌هایی که وضوحشان حتی سمبلیک خواندن داستان را غیرممکن کرده بود، تکرارهای معنی‌دار جملات از زبان شخصیت‌های مختلف داستان که ظاهر تکنیک وارش پشت باطن تصنعی‌اش پنهان شده بود، همه و همه صدای درون مرا قوی‌تر و تلاش من را برای نگاه بی‌طرفانه کمرنگ‌تر میکرد. داستان که تمام شد. حال خوشی نداشتم. میترسیدم که حرف بزنم و انگ تحجر روی پیشانی‌ام بنشیند.این سکوت آمیخته با ترس، حالم را بدتر هم کرد. طوری که می‌ترسیدم، اطرفیانم متوجه دست‌های عرق کرده و صورت گل انداخته‌ام بشوند. استاد از ما نظر خواسته بود و من زبانم قفل شده بود نه برای آنکه حرفی برای گفتن نداشتم بلکه برای حرف‌هایی که می‌دانستم تاب شنیدنش را ندارند. سعی کردم چند تا از آن مشکلات تکنیکی که با عقاید من و آنها تداخلی نداشت پیش بکشم و بعد پشت یک لبخند مسخره پنهان بشوم. همین کار را هم کردم. خوشبختانه، ایرادهای تکنیکی ام با به به و چه چه بقیه همراه شد و فهمیدم ظاهرا دوستان دیگر هم خیلی با فرم داستان ارتباط نگرفته‌آند. به ساعتم نگاه میکردم و هر بار امیدوار بودم که تمام شدن کلاس را نوید بدهد اما زمان هم نمیگذشت. حرف‌هایی از این در و آن در زده شد و همه چیز داشت خوب پیش میرفت تا اینکه آن مرد جوان، کاغذش را از روی میز برداشت و تیتروار انتقاداتش را ردیف کرد.  یکی از ایرادهایش اتفاقا خیلی هم وارد بود و منم قبل‌تر یک گریزی به آن زده بودم. برای همین، فرصت را مناسب دیدم تا با تایید حرفش، به او اثبات کنم که قضاوتش راجع من بیراه بوده است. اما نگاه سنگین و بی اعتمادش را روی صورت من ثابت نگه داشت و پیشنهاد بعدی‌اش را محکم و تر با اعتماد به نفس بیشتری مطرح کرد. گفت: « به نظرت خوب نیست که در اون جایی که گلوله به قرآن برخورد میکنه، قرآن متلاشی بشه و گلوله ثابت بمونه؟ اینطوری یک طنز خوب میتونی بهش اضافه کنی که گارانتی انگلیسی‌ها از گارانتی خدا معتبرتره!» جمله‌آش رو که تمام کرد. نفس من توی سینه‌آم حبس شده بود و احساس خفه‌گی میکردم. هزار تا جواب توی ذهنم برای توهین عمدی‌اش داشتم اما همه را با بغض در گلو قورت دادم. بغضم برای خودم و قرآن و اسلام نبود. برای او بود برای نفرتی که در چشمانش موج میزد و نمی‌توانست پشت یک لبخند روشنفکرانه پنهانش کند. برای آزادی بیان و احترام متقابلی بود که در آتش نفرتش می‌سوزاند و نمی‌دید. نگاهم را به سمت دیگری بردم. نمی‌خواستم آتش این جنگ هفتاد و دوملت را شعله ور کنم. اما او بی‌خیال نمی‌شد. بلندتر از قبل گفت: « آیه‌اش را هم که می‌دانی. آخر قرآن قسم خورده است که از خودش محافظت میکند». پوزخندی را هم چاشنی جمله‌اش کرد تا  لبخند حاکی از پیروزی‌اش با خیال راحت‌تری روی صورتش نقش ببندد. از آنجا به بعد صحبت‌ها دیگر برایم مهم نبود. داستان هر طور که شروع می‌شد یا تمام می‌شد، اهمیتی نداشت. داستان دیگری در ذهنم آغاز شده بود. داستان یک نفرت ریشه‌دار، یک تعصب کورکورانه و یک خشم عمیق که من و هم‌کیشانم خواسته یا ناخواسته در آن سهیم بودیم.